بر روی بسیاری از نقشه های کتاب درسی و همچنین در نقشه های دیگر علاوه بر استوا دو مدار ( مدار دایره های فرضی که موازی با خط استوا دورتا دور کره ی زمین کشیده می شوند و از صفر تا 90 درجه ی شمالی و جنوبی درجه بندی می شوند)دیگر یکی در نیمکره ی شمالی به نام رأس السرطان و دیگری در نیمکره ی جنوبی به نام رأس الجدی دیده می شود:اما چرا این دو مدار را در نقشه ها مشخص می کنند و مدارهای دیگر چندان مطرح نیستند(منطقه ی قرارگیری آنها چه ویژگی دارد؟سوال دیگر اینکه چرا به این نام ها خوانده می شوند؟
قبل از هرچیز به تلفظ صحیح نام مدار دوم یعنی رأس الجَدی اشاره می کنیم : حرف "ج" حرکت فتحه و "د" و "ی" علامت سکون دارند.که بسیاری از دانش آموزان ان را اشتباه تلفظ می کنند.
جدی نام چند چیز است:
- جَدی نام دیگر صورت فلکی بزغاله
- برج جَدی از برج های فلکی
- جَدی، نام دیگر دی ماه سال هجری خورشیدی
- جُدَی، نام ستاره قطبی
- حال پاسخ به سوالات : دلیل اینکه این دو مدار در این منطقه از کره ی زمین مشخص می شوند به این خاطر است که این مناطق آخرین جاهایی هستند که خورشید به طور عمود می تابد:(یعنی در عرض جغرافیایی 23.5 درجه شمالی و جنوبی؛ *عرض جغرافیایی: فاصله ی هر نقطه روی زمین از خط استوا*) در نیمکره ی شمالی در محلی که مدار رأس السرطان عبور می کند و در نیمکره ی جنوبی در محلی که مدار رأس الجدی می گذرد.
- پاسخ سوال دوم چرا این مدارها به این نام مشهور شده اند؟ زمانی که این اتفاق یعنی عمود تابیدن خورشید در این منطقه اتفاق می افتد در نیمکره ی شمالی در ماهی به نام سرطان که معادل تیرماه می باشد (روز اول تیرماه هر سال)است و در نیمکره ی جنوبی در ماه جدی که معادل دی ماه می باشد(روز اول دی ماه هرسال).
- همچنین لازم به ذکر است محل قرارگیری این دو مداراز نظر آب و هوایی نیز شاخص است به نحوی که بیشتر بیابان های کره ی زمین در محل این مدارها قرار دارند.
گروه علوم اجتماعی رومشکان ...
ما را در سایت گروه علوم اجتماعی رومشکان دنبال میکنید
برچسب: علت نامگذاری مدار راس السرطان و راس الجدی, نویسنده: بازدید: 152 تاريخ: پنجشنبه 22 مهر 1395 ساعت: 7:29